Naar school!

Laatste schooldag (20 juni 2014)

1 oktober 2012 is een datum om nooit te vergeten: 21 Roma-kinderen van 5 jaar oud gingen voor het eerst naar de nieuwe kleuterschool in Serbia, de Roma-wijk in het dorp Glodeni… De opening was een feestje, de kinderen en ouders werden verwelkomd met drinken en ballonnen. Er is nu al een wachtlijst met kinderen van allerlei leeftijden.

Opening van de kleuterschool in Glodeni, Roemenië

Uitdaging

We zijn erg blij met deze nieuwe stap. Scholing is voor de Roma-kinderen de enige manier om zich aan hun erbarmelijke omstandigheden te ontworstelen. Zonder kleuteronderwijs missen de kinderen de aansluiting op bestaande scholen. De meeste Roma zijn analfabeet en hechten weinig waarde aan onderwijs. Dat terwijl de meeste kinderen hun roepnaam niet eens kennen – alleen hun scheldnaam! Ze zijn ook niet gewend om met elkaar in één groep te zitten: een echte pedagogische uitdaging dus!

Romani

De school begint om 8 uur en om 9 uur krijgen de kinderen een paar boterhammen en drinken. Om 12 uur gaan ze weer naar huis. Gelukkig hebben we een bekwame leerkracht – juf Annamaria. Zij zet zich in om de kinderen de meest elementaire zaken bij te brengen: spelend leren en sociale vaardigheden, maar bijvoorbeeld ook kleuren herkennen. Zo hebben ze straks een betere aansluiting op het reguliere basisonderwijs. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want slechts een kwart van deze kinderen spreekt Hongaars. De rest spreekt Romani en deze spreektaal – zonder schriftelijke traditie – kent de juf weer niet. Gelukkig helpen een paar Roma en Hongaarse moeders met tolken. We lichten de ouders voor, zodat zij hun kinderen stimuleren om naar school te gaan. Ook willen we oudere kinderen gaan coachen, zodat ze hun school echt afmaken.

Help mee!

Bent u net zo enthousiast geworden als wij? Dan hopen we dat u de kinderen wilt (blijven) ondersteunen en zo kans op een toekomst geeft! Helpt u mee?

Stichting Steun Roma Roemenië, SNS Regiobank: NL 42 RBRB 0697814173. Uw gift is aftrekbaar bij de belasting.

Overtuigd? Help ons helpen en word donateur!